Nieuwe Oeververbinding Rotterdam

[uit AD van 23-11-18]

Half miljard voor nieuwe oeververbinding Rotterdam

Rotterdam krijgt een extra oeververbinding met openbaar vervoer en een weg voor autoverkeer om de toenemende drukte op de A16 aan te pakken. Dat hebben minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Rotterdam, Den Haag, de regiogemeenten en de provincie Zuid-Holland  afgesproken, schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

Het zal nog wel jaren duren voor de verbinding er is. De komende anderhalf jaar wordt gewerkt aan een plan hoe die verbinding er moet gaan uitzien en waar ze komt te liggen. Mogelijke locaties zijn Feijenoord-Kralingen en Ridderkerk-Krimpen aan den IJssel. Ook moet nog worden besloten of er een brug of een tunnel zal worden aangelegd.

Het Rijk steekt 200 miljoen euro in de verbinding, de regio(gemeenten) 280 miljoen euro. Naar verwachting zal het inwoneraantal de komende decennia met een half miljoen toenemen. De verkeersdruk zal dus ook stijgen. Maar door de toenemende drukte wil het kabinet slimmer naar verkeersafwikkeling kijken: ,,Bijvoorbeeld door het delen van data of beter benutten van de capaciteit op de weg, spoor en water, ook via autodelen, spitsmijden en slimme locatiekeuzes zoals voor logistieke bedrijvigheid en multimodale knooppunten”, zo schrijft de VVD-bewindsvrouw.

A4 sneller aangepakt

In de brief aan de Tweede Kamer somt Van Nieuwenhuizen ook tientallen andere verkeersprojecten op waar de komende jaren (extra) miljoenen naartoe gaan. Zo gaat het meest hardnekkige fileknelpunt van Nederland, de A4 tussen Burgerveen en Den Haag, versneld op de schop. Ze trekt 130 miljoen euro uit voor een vierbaans A4 tussen knooppunt Burgerveen en de N14. De aanpak van rijksweg A4 moet een einde maken aan het dagelijkse fileleed. Met de verbreding van drie naar vier rijbanen lost Van Nieuwenhuizen ook het probleem met de beruchte flessenhals bij Leiderdorp op.

Voor de A1/A30 Barneveld is 22 miljoen euro extra beschikbaar, zodat de A1 meer verkeer kan verwerken en beter -zonder verkeerslichten- aansluit op de A30.

Op de populaire lightrailverbinding tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer gaan meer trams rijden om de drukte te verminderen.

Op de A4 staan dagelijks files.

Fietsers gaan ook profiteren van nieuwe investeringen. Om snel door te kunnen fietsen zonder hinder van bijvoorbeeld verkeerslichten of kruisingen worden vijftien fietsroutes aangepast of nieuw aangelegd. Deze zogenaamde snelfietsroutes zijn doorgaans ook breder dan normale fietspaden. Voorbeelden zijn Breda – Tilburg, Amersfoort – Utrecht en Assen – Groningen.

Ook komen er bij tientallen stations in totaal zo’n 25.000 extra plekken bij om de fiets te stallen. Amsterdam Centraal krijgt aan de IJ-zijde een nieuwe stalling met 4000 plekken, bij station Amsterdam Bijlmer Arena gaat het om 1850 plaatsen. Station Heerlen krijgt er duizend bij, net als station Rotterdam Alexander.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *