Website Familie Bijkerk

WEER LELYSTAD

NOORDZUIDLIJN

Frysk Boun om Utens

Ik wil mij graag even voorstellen. Ik ben Jan Bijkerk, woon, samen met mijn vrouw Sjoerdtje in Lelystad. Wij zijn beide van Friese afkomst, ik ben geboren in het plaatsje Nij-Beets. Dit dorp is van oudsher een veenderijdorp waar in het aanwezige museum nog de "nostalgie" van die tijd is te bewonderen. Per 4 november 2008 zijn we via diverse omzwervingen door Nederland verhuisd naar Lelystad - een mooi compromis tussen Friesland en mijn toenmalige laatste werk in Amsterdam, de NoordZuidLijn.

Websides:   www.damshus.nl  of www.waldnet.nl

We hebben de afgelopen 35 jaar door Nederland gezworven. Dit vanwege mijn werk (projecten) bij de Rijkswaterstaat, waar ik mede zorg draag voor de instandhouding en uitbreiding van de Nederlandse infrastructuur en voor de veiligheid tegen het water.

Ik ben vanaf 2002 tot 2006 werkzaam geweest aan de HSL-Zuid, het toekomstige vervoerssysteem van Amsterdam naar Parijs.

Vervolgens ben ik in 2007 van Rijkswaterstaat overgegaan naar de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (dIVV) van de gemeente Amsterdam. Ik ben daar in de functie van directeur Uitvoering vanuit de directie van het project verantwoordelijk geweest voor de uitvoering van de Noord/Zuidlijn. De Noord/Zuidlijn is een vervoerssysteem (metro), dat Amsterdam Noord (station Buiksloterplein) moet verbinden met Amsterdam Zuid (WTC). De eerste metro gaat op 22 juni 2018 rijden.

Per oktober 2012 ben ik met vervroegd pensioen gegaan (FPU). We hebben een bv-tje opgericht: PmcB INFRA BV, die advisering verzorgt voor infrastructurele projecten. Metro en Tram van de Gemeente Amsterdam, inmiddels de opdrachtgever voor de NoordZuidlijn in Amsterdam, heeft mij destijds gevraagd om gedurende twee dagen per week als directie-adviseur op te treden.

Zoals u inmiddels wel begrepen zult hebben, gezien deze site, liggen mijn hobby’s op het digitale vlak, namelijk die van fotografie en filmen en wat dies meer zij.

De filmcamera die ik tot november 2005 steeds heb gebruikt, is een analoge camera, een Sony TR780-E die ik ca. 9 jaar geleden heb aangeschaft. Ik heb mij georiënteerd op een digitale filmcamera, alhoewel mij Sony nog best goede beelden produceert. Ik ben inmiddels in het bezit van een camcorder Panasonic NV-6S7EG/EK, een behendig apparaat en zorgt voor uiterst heldere beelden.

Voor het “editen” van de films gebruik ik Adobe After Effects en Adobe Premiere.

Na het analoge tijdperk in de fotografie ben ik in 2004 overgestapt op het digitaal fotograferen en ik heb een Nikon D7200 aangeschaft. Ben inmiddels tevens in het bezit van een Macrolens TAMRON 2,8, 90 mm. en een telelens van Nikon 500 mm

Voor het nabewerken van de digitale foto’s gebruik ik Photoshop 2017, een programma met ongekende mogelijkheden.

Met name de natuur intrigeert mij en wij maken dan ook vaak wandelingen om de details van de natuur vast te leggen. Ook onze kleinkinderen zijn natuurlijk mijn favoriete fotomodellen.

Visser bij ondergaande zon aan de Portugese kust

Visser in de ondergaande zon in Portugal