20

jan

NoordZuidLijn Afdrukken
Geschreven door Administrator   

Jan Bijkerk is inmiddels al weer drie jaar in de functie van Directeur Uitvoering werkzaam bij de NoordZuidLijn in Amsterdam. De Noord/Zuidlijn zal Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid verbinden. De reistijd van het Buikslotermeerplein (Noord) naar station Zuid is 16 minuten. De metro biedt een alternatief voor de vaak overvolle trams en bussen. In de binnenstad is geen plaats voor nog meer trams en bussen. Onder de grond is wel ruimte. De Noord/Zuidlijn gaat ervoor zorgen dat Amsterdam beter bereikbaar wordt èn blijft. Goede bereikbaarheid is essentieel voor de economische ontwikkeling van Amsterdam. De metrolijn zal per dag 185.000 reizigers snel, veilig, en comfortabel dwars door de binnenstad van Amsterdam vervoeren. Overdag zal de nieuwe metrolijn iedere vijf minuten rijden. In de spits om de vier minuten. De rit van noord naar zuid duurt nu nog 31 minuten. Met de komst van de Noord/Zuidlijn wordt de duur van de rit gehalveerd naar 16 minuten.Wordt de metrolijn doorgetrokken naar de regio (Schiphol, Purmerend, Zaanstad) dan zal het aantal passagiers toenemen tot 300.000 per dag. De Noord/Zuidlijn past in het Rijksbeleid om de regio Amsterdam een alternatief te bieden voor het sterk groeiende autoverkeer.

In de volgende overzichten zijn de besluitvorming, enige kenmerkende data en de deelnemende partijen aan de metrolijn aangegeven.


Overzicht besluitvorming

1964 Bureau Stadsspoorwegen adviseert verbetering OV in Amsterdam door aanleg van metronet als aanvulling op fijnmazige bus- en tramnet.
1971 Start bouw Oostlijn
1975 Intrekken Metroplan als gevolg van grote maatschappelijke weerstand tijdens aanleg Oostlijn (sloop panden).
1978 Besluit gemeente Amsterdam: geen verdere uitbreiding metronet.
1988 Mogelijkheden boortechniek onder Amsterdam onder de aandacht gebracht door Kamer van Koophandel.
1989 Opdracht 1ste studie Noord/Zuidlijn
1990 2e studiefase
1991 Raadsvoordracht
1993 3e studiefase
1994 Start planvoorbereiding, projectdefinitie
1995 Raadsbesluit: gedeeltelijke vaststelling definitief Programma van Eisen
1996 Raadsbesluit: aanlegbesluit
1997
Referendum Noord/Zuidlijn. Van de 123.198 kiezers: 79.861 tegen en 42.961 voor aanleg. Maar voor succesvol referendum moet aantal nee-stemmers groter zijn dan de helft plus één van het aantal stemmers bij laatste gemeenteraadsverkiezing. Er zouden dan 154.935 tegenstemmers moeten zijn.
1998 Subsidie-aanvraag
1999 Subsidiebeschikking Tweede Kamer
2000 Aanvaarding subsidiebeschikking
2002 Definitief go-besluit
2003

Start bouwwerkzaamheden Noord/Zuidlijn

Mijlpalen

01 juli 1994 Start Programma van Eisen
22 september 1999 Start uitvoering Tijdelijke Maatregelen
12 december 2000 Aanbesteding (I)
25 oktober 2001 Aanbesteding (II)
07 november 2002 Gunning stations CS, Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan
07 april 2003 Gunning tunnels
22 april 2003 Start bouw
2017 najaar
Start Exploitatie

 

De gemeente Amsterdam is opdrachtgever voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Het besluit tot aanleg werd genomen op 27 november 1996.

Gemeentelijke organisatie

Binnen het College van B&W(http://www.amsterdam.nl/gemeente/college) is de wethouder Verkeer en Vervoer verantwoordelijk voor de Noord/Zuidlijn.

Op 12 februari 2010 is door het college van B&W van Amsterdam besloten om voor de Noord/Zuidlijn een afzonderlijke gemeentelijke dienst in te stellen. Daarmee is het Projectbureau Noord/Zuidlijn veranderd in de Dienst Noord/Zuidlijn. Het besluit gold met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2010.

Meer dan een nieuwe naam

Met de verandering naar een dienst wordt één van de laatste adviezen van de commissie Veerman uitgevoerd. Als dienst krijgt de Noord/Zuidlijn-organisatie een sterkere positionering binnen de gemeente Amsterdam en wint zij aan geloofwaardigheid en slagvaardigheid in de uitvoering. De Dienst Noord/Zuidlijn is verantwoordelijk voor het opleveren van het werkende vervoerssysteem Noord/Zuidlijn.

Nieuwe koers

De nieuwe naam symboliseert ook een nieuwe koers. In 2009 hebben wij de Noord/Zuidlijn-organisatie versterkt en de verschillende onderdelen verder geprofessionaliseerd. De contractteams zijn slagvaardiger en we hebben meer oog gekregen voor de omgeving.

Verstand van bouwen, gevoel voor mensen

De kernbegrippen zijn: transparantie, omgevingssensitiviteit, alertheid en veiligheid. Ons motto: ‘verstand van bouwen, gevoel voor mensen’ drukt uit dat we met ervaren vakmensen de Noord/Zuidlijn bouwen en dat we dat doen met aandacht voor mensen. Mensen die bouwen, mensen die wonen of werken in de omgeving van die bouw, mensen die de Noord/Zuidlijn straks gaan gebruiken.

Voorgeschiedenis

Op 1 september 2007 werden het afzonderlijke Adviesbureau en het Projectbureau Noord/Zuidlijn samengevoegd. Vanaf die datum is de Noord/Zuidlijn-organisatie verder gegaan onder de naam Projectbureau Noord/Zuidlijn. Voor 1 september 2007 was het Projectbureau in hoofdzaak verantwoordelijk voor de kwaliteit en de kosten van het project, terwijl het ontwerp en de uitvoering van het project uitbesteed waren aan het Adviesbureau Noord/Zuidlijn.

Samenwerking

Om het project goed te kunnen uitvoeren wordt samengewerkt met stadsdelen, andere gemeentelijke diensten, politie, brandweer, instellingen als KPN en NUON en uiteraard de aannemers.

De gemeente Amsterdam is opdrachtgever voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Het besluit tot aanleg werd genomen op 27 november 1996.

Aan de Noord/Zuidlijn werken de volgende aannemers en ingenieurbureaus:

Witteveen+Bos

Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs zijn gespecialiseerd in project- en procesmanagement. Zij richten zich onder meer op het beperken van de omgevingshinder en het vergroten van de veiligheid van bewoners en werknemers. W+B houdt zich onder andere bezig met de boortunnel onder de binnenstad, het monitoringssysteem dat de stabiliteit van de omliggende panden in de gaten houdt en de veiligheid van de diepe stations.

Ingenieursbureau Amsterdam (IBA)

Het IBA is het advies- en ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam met grote expertise op het gebied van infrastructuur, verkeer, milieu en openbare ruimte. Het IBA houdt zich bezig met de tijdelijke maatregelen rond de aanleg van de metrolijn (wegomleggingen, kabels en leidingen), de bouw van de stations in Noord en de tunnel in Zuid.

Royal Haskoning

Dit adviesbureau is expert als het gaat om de interactie tussen mens en omgeving. Van ruimtelijke ontwikkeling tot installatietechnieken, van architectuur tot waterhuishouding. Royal Haskoning heeft al vroeg een rol gespeeld in de ontwerpfilosofie voor de diepe stations en is betrokken bij het werk op Centraal Station en Europaplein.

Saturn

Deze aannemer, bestaande uit de partijen Dura Vermeer en Zublin, richt zich op ontwerp, engineering en uitvoering van ondergrondse bouwprojecten in Nederland. Saturn is aannemer voor de boortunnels en de mitigerende maatregelen.

Herrenknecht

Deze onderneming is gespecialiseerd in tunnelboortechnieken en –machines. Voor de Noord/Zuidlijn houdt Herrenknecht zich bezig met de bouw van de tunnelboormachines, het boren van de tunnels, de bouw en controle van de tunnelwanden.

Strukton Betonbouw

Strukton Betonbouw ontwerpt en bouwt onder andere bruggen, parkeergarages en stations. Ook is de aannemer thuis in ondergronds bouwen en afzinktunnels. Strukton bouwt de afzinkelementen om de tunnel van Noord naar het Centrum te kunnen maken. Samen met aannemer Van Oord ACZ bouwt Strukton het metrostation CS.

Heijmans Beton- en Waterbouw

Heijmans is een Nederlandse bouw- en vastgoedontwikkelaar gericht op wonen, werken, recreëren, verkeer en vervoer; van ontwikkeling tot en met beheer. Heijmans bouwt de Nieuwe Brug bij het Damrak (brug 303) en de drie caissons tussen het station en het Damrak. Eén van de caissons is de startschacht van waaruit de tunnelboor begint met boren. Samen met Strukton worden de delen gemaakt voor de tunnel die onder het IJ door zal gaan.

Max Bögl

De Duitse ondernemingsgroep Max Bögl is thuis in elke sector van het moderne bouwwezen: van bouwplan tot exploitatie.Max Bögl is bouwer van de drie diepe stations: Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan.

Nelis Infra

Als onderdeel van de BAM Groep specialiseert Nelis Infra zich op leiding-, beton- en waterbouw. Nelis Infra is betrokken bij de tijdelijke maatregelen op het Rokin (wegomleggingen, kabels en leidingen). Bij CS is een tijdelijk busplatform gebouwd en in de Sixhaven een tijdelijke ligplaats voor de woonboten.

ProRail

ProRail is de bouwer en beheerder van het Nederlandse spoornet en de NS-stations. ProRail is manager van de bouw onder NS-station CS. ProRail zorgt voor publieksvoorlichting en voor de (her)inrichting van de centrale hal van het station.

Sol Data en Grontmij

Sol Data levert monitoringdiensten bij geo- en civieltechnische werken. Grontmij is een multidisciplinair advies- en ingenieursbureau in de segmenten bouw, infrastructuur en milieu. Sol Data en Grontmij ontwikkelden en installeerden een monitoringssysteem voor beheersing van de risico’s door het registreren van alle bewegingen in de grond, funderingen en bebouwing.

Van Hattum en Blankevoort

Bouwbedrijf Van Hattum en Blankevoort is opgericht in 1831 en sindsdien uitgegroeid tot een bedrijf met 300 medewerkers. Het bedrijf, gevestigd in Woerden heeft de ambitie om het gebruik van de Nederlandse ruimte en infrastructuur veiliger en efficiënter te maken. Zo hebben zij een bijdrage geleverd aan projecten zoals de Afsluitdijk, de Zeelandbrug, de Deltawerken, de Beneluxtunnel, de Betuweroute en de Hoge Snelheidslijn.
Voor de Noord/Zuidlijn bouwen zij de eindschacht van de tunnelboormachine op het Scheldeplein en het Station Europaplein met aanliggende tunnels.

Vobi

Vobi is werkzaam in de civiele techniek en beheerst mede vanwege haar inmiddels 80 jarige bestaan alle facetten van het vakgebied. Vobi is gespecialiseerd in het bouwen op-, in-, onder- en met grond en water. Ook heeft Vobi inmiddels een ruime ervaring opgebouwd in het uitvoeren van projecten in combinatie verband. Vobi bouwt in combinatie met aannemers Dekker en v/d Horst de doorkruising van de Noord/Zuidlijn met de A10 Zuid.

MNO Vervat

MNO Vervat is werkzaam in de weg-, water,- rail- en utiliteitsbouw. Zij werken met zowel traditionele als innovatieve methoden. Voor de Noord/Zuidlijn leggen zij de tunnel langs het Noord-Hollands kanaal aan, in Amsterdam Noord.

Ballast Nedam Infra Noord West

Ballast Nedam biedt een breed pakket van bouwgerelateerde producten en diensten. Ballast Nedam ontwikkelt infrastructuur, bouwen woningen en andere gebouwen en levert diensten en producten die direct hiermee samenhangen. Ballast Nedam werkt aan station Johan van Hasseltweg en de Nieuwe Leeuwarderweg.

Koninklijke BAM Groep NV

Koninklijke BAM Groep nv is actief in de sectoren Bouw en vastgoed, Infra, Publiekprivate samenwerking, Installatietechniek en Consultancy en engineering. Bovendien heeft BAM een belang in een wereldwijd opererende baggeronderneming. De Koninklijke BAM Groep nv bouwt Noord/Zuidlijn station Buikslotermeerplein.

B.V. Aannemingsmaatschappij J. Seignette

B.V. Aannemingsmaatschappij J. Seignette heeft zich bekwaamd in tal van activiteiten, te weten rioleringen, leidingwerken, cultuurtechniek, milieu- en grondwerken en verhardingen. Seignette houdt zich bezig met de zogenaamde Tijdelijke Maatregelen bij de Noord/Zuidlijn, zoals het omleggen van kabels en leidingen.

Om meer te weten te komen van de NoordZuidlijn verwijzen wij u naar een tweetal sites, n.l.: www.noordzuidlijn.nl en www.hierzijnwij.nu . De laatstgenoemde site geeft de actuele stand van het boorproces weer en laat u zien hoe de omgeving hier op reageert.

Laatst aangepast op donderdag, 20 januari 2011 18:17