Home WERK NoordZuidLijn NoordZuidLijn

20

jan

NoordZuidLijn PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Administrator   
Inhoudsopgave
NoordZuidLijn
deelnemende partijen
Alle pagina's

Jan Bijkerk is inmiddels al weer drie jaar in de functie van Directeur Uitvoering werkzaam bij de NoordZuidLijn in Amsterdam. De Noord/Zuidlijn zal Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid verbinden. De reistijd van het Buikslotermeerplein (Noord) naar station Zuid is 16 minuten. De metro biedt een alternatief voor de vaak overvolle trams en bussen. In de binnenstad is geen plaats voor nog meer trams en bussen. Onder de grond is wel ruimte. De Noord/Zuidlijn gaat ervoor zorgen dat Amsterdam beter bereikbaar wordt èn blijft. Goede bereikbaarheid is essentieel voor de economische ontwikkeling van Amsterdam. De metrolijn zal per dag 185.000 reizigers snel, veilig, en comfortabel dwars door de binnenstad van Amsterdam vervoeren. Overdag zal de nieuwe metrolijn iedere vijf minuten rijden. In de spits om de vier minuten. De rit van noord naar zuid duurt nu nog 31 minuten. Met de komst van de Noord/Zuidlijn wordt de duur van de rit gehalveerd naar 16 minuten.Wordt de metrolijn doorgetrokken naar de regio (Schiphol, Purmerend, Zaanstad) dan zal het aantal passagiers toenemen tot 300.000 per dag. De Noord/Zuidlijn past in het Rijksbeleid om de regio Amsterdam een alternatief te bieden voor het sterk groeiende autoverkeer.

In de volgende overzichten zijn de besluitvorming, enige kenmerkende data en de deelnemende partijen aan de metrolijn aangegeven.


Overzicht besluitvorming

1964 Bureau Stadsspoorwegen adviseert verbetering OV in Amsterdam door aanleg van metronet als aanvulling op fijnmazige bus- en tramnet.
1971 Start bouw Oostlijn
1975 Intrekken Metroplan als gevolg van grote maatschappelijke weerstand tijdens aanleg Oostlijn (sloop panden).
1978 Besluit gemeente Amsterdam: geen verdere uitbreiding metronet.
1988 Mogelijkheden boortechniek onder Amsterdam onder de aandacht gebracht door Kamer van Koophandel.
1989 Opdracht 1ste studie Noord/Zuidlijn
1990 2e studiefase
1991 Raadsvoordracht
1993 3e studiefase
1994 Start planvoorbereiding, projectdefinitie
1995 Raadsbesluit: gedeeltelijke vaststelling definitief Programma van Eisen
1996 Raadsbesluit: aanlegbesluit
1997
Referendum Noord/Zuidlijn. Van de 123.198 kiezers: 79.861 tegen en 42.961 voor aanleg. Maar voor succesvol referendum moet aantal nee-stemmers groter zijn dan de helft plus één van het aantal stemmers bij laatste gemeenteraadsverkiezing. Er zouden dan 154.935 tegenstemmers moeten zijn.
1998 Subsidie-aanvraag
1999 Subsidiebeschikking Tweede Kamer
2000 Aanvaarding subsidiebeschikking
2002 Definitief go-besluit
2003

Start bouwwerkzaamheden Noord/Zuidlijn

Mijlpalen

01 juli 1994 Start Programma van Eisen
22 september 1999 Start uitvoering Tijdelijke Maatregelen
12 december 2000 Aanbesteding (I)
25 oktober 2001 Aanbesteding (II)
07 november 2002 Gunning stations CS, Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan
07 april 2003 Gunning tunnels
22 april 2003 Start bouw
2017 najaar
Start Exploitatie


Laatst aangepast op donderdag, 20 januari 2011 18:17
 
Banner
Copyright © 2024 BIJKERKWEB. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is gratis open source software vrijgegeven onder de GNU/GPL Licentie.
 

WEERBERICHT

MambWeather
Amsterdam
--- °C
Amsterdam °C | New York °C | Tokyo °C
[Details]