Joomla! 1.5 - 'Ervaar de vrijheid'!. Het is nooit eenvoudiger geweest om u eigen dynamische website te creëren. Beheer al uw inhoud vanuit de beste CMS admin interface en in vrijwel elke taal die u spreekt.
Jan Bijkerk is inmiddels al weer drie jaar in de functie van Directeur Uitvoering werkzaam bij de NoordZuidLijn in Amsterdam. De Noord/Zuidlijn zal Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid verbinden. De reistijd van het Buikslotermeerplein (Noord) naar station Zuid is 16 minuten. De metro biedt een alternatief voor de vaak overvolle trams en bussen. In de binnenstad is geen plaats voor nog meer trams en bussen. Onder de grond is wel ruimte. De Noord/Zuidlijn gaat ervoor zorgen dat Amsterdam beter bereikbaar wordt èn blijft. Goede bereikbaarheid is essentieel voor de economische ontwikkeling van Amsterdam. De metrolijn zal per dag 185.000 reizigers snel, veilig, en comfortabel dwars door de binnenstad van Amsterdam vervoeren. Overdag zal de nieuwe metrolijn iedere vijf minuten rijden. In de spits om de vier minuten. De rit van noord naar zuid duurt nu nog 31 minuten. Met de komst van de Noord/Zuidlijn wordt de duur van de rit gehalveerd naar 16 minuten.Wordt de metrolijn doorgetrokken naar de regio (Schiphol, Purmerend, Zaanstad) dan zal het aantal passagiers toenemen tot 300.000 per dag. De Noord/Zuidlijn past in het Rijksbeleid om de regio Amsterdam een alternatief te bieden voor het sterk groeiende autoverkeer.
In de volgende overzichten zijn de besluitvorming, enige kenmerkende data en de deelnemende partijen aan de metrolijn aangegeven.
Overzicht besluitvorming
1964
Bureau Stadsspoorwegen adviseert verbetering OV in Amsterdam door aanleg van metronet als aanvulling op fijnmazige bus- en tramnet.
1971
Start bouw Oostlijn
1975
Intrekken Metroplan als gevolg van grote maatschappelijke weerstand tijdens aanleg Oostlijn (sloop panden).
1978
Besluit gemeente Amsterdam: geen verdere uitbreiding metronet.
1988
Mogelijkheden boortechniek onder Amsterdam onder de aandacht gebracht door Kamer van Koophandel.
1989
Opdracht 1ste studie Noord/Zuidlijn
1990
2e studiefase
1991
Raadsvoordracht
1993
3e studiefase
1994
Start planvoorbereiding, projectdefinitie
1995
Raadsbesluit: gedeeltelijke vaststelling definitief Programma van Eisen
1996
Raadsbesluit: aanlegbesluit
1997
Referendum Noord/Zuidlijn. Van de 123.198 kiezers: 79.861 tegen en 42.961 voor aanleg. Maar voor succesvol referendum moet aantal nee-stemmers groter zijn dan de helft plus één van het aantal stemmers bij laatste gemeenteraadsverkiezing. Er zouden dan 154.935 tegenstemmers moeten zijn.
1998
Subsidie-aanvraag
1999
Subsidiebeschikking Tweede Kamer
2000
Aanvaarding subsidiebeschikking
2002
Definitief go-besluit
2003
Start bouwwerkzaamheden Noord/Zuidlijn
Mijlpalen
01 juli 1994
Start Programma van Eisen
22 september 1999
Start uitvoering Tijdelijke Maatregelen
12 december 2000
Aanbesteding (I)
25 oktober 2001
Aanbesteding (II)
07 november 2002
Gunning stations CS, Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan