Witteveen+Bos
Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs zijn gespecialiseerd in project- en procesmanagement. Zij richten zich onder meer op het beperken van de omgevingshinder en het vergroten van de veiligheid van bewoners en werknemers. W+B houdt zich onder andere bezig met de boortunnel onder de binnenstad, het monitoringssysteem dat de stabiliteit van de omliggende panden in de gaten houdt en de veiligheid van de diepe stations.
Ingenieursbureau Amsterdam (IBA)
Het IBA is het advies- en ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam met grote expertise op het gebied van infrastructuur, verkeer, milieu en openbare ruimte. Het IBA houdt zich bezig met de tijdelijke maatregelen rond de aanleg van de metrolijn (wegomleggingen, kabels en leidingen), de bouw van de stations in Noord en de tunnel in Zuid.
Royal Haskoning
Dit adviesbureau is expert als het gaat om de interactie tussen mens en omgeving. Van ruimtelijke ontwikkeling tot installatietechnieken, van architectuur tot waterhuishouding. Royal Haskoning heeft al vroeg een rol gespeeld in de ontwerpfilosofie voor de diepe stations en is betrokken bij het werk op Centraal Station en Europaplein.
Saturn
Deze aannemer, bestaande uit de partijen Dura Vermeer en Zublin, richt zich op ontwerp, engineering en uitvoering van ondergrondse bouwprojecten in Nederland. Saturn is aannemer voor de boortunnels en de mitigerende maatregelen.
Herrenknecht
Deze onderneming is gespecialiseerd in tunnelboortechnieken en –machines. Voor de Noord/Zuidlijn houdt Herrenknecht zich bezig met de bouw van de tunnelboormachines, het boren van de tunnels, de bouw en controle van de tunnelwanden.
Strukton Betonbouw
Strukton Betonbouw ontwerpt en bouwt onder andere bruggen, parkeergarages en stations. Ook is de aannemer thuis in ondergronds bouwen en afzinktunnels. Strukton bouwt de afzinkelementen om de tunnel van Noord naar het Centrum te kunnen maken. Samen met aannemer Van Oord ACZ bouwt Strukton het metrostation CS.
Heijmans Beton- en Waterbouw
Heijmans is een Nederlandse bouw- en vastgoedontwikkelaar gericht op wonen, werken, recreëren, verkeer en vervoer; van ontwikkeling tot en met beheer. Heijmans bouwt de Nieuwe Brug bij het Damrak (brug 303) en de drie caissons tussen het station en het Damrak. Eén van de caissons is de startschacht van waaruit de tunnelboor begint met boren. Samen met Strukton worden de delen gemaakt voor de tunnel die onder het IJ door zal gaan.
Max Bögl
De Duitse ondernemingsgroep Max Bögl is thuis in elke sector van het moderne bouwwezen: van bouwplan tot exploitatie.Max Bögl is bouwer van de drie diepe stations: Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan.
Nelis Infra
Als onderdeel van de BAM Groep specialiseert Nelis Infra zich op leiding-, beton- en waterbouw. Nelis Infra is betrokken bij de tijdelijke maatregelen op het Rokin (wegomleggingen, kabels en leidingen). Bij CS is een tijdelijk busplatform gebouwd en in de Sixhaven een tijdelijke ligplaats voor de woonboten.
ProRail
ProRail is de bouwer en beheerder van het Nederlandse spoornet en de NS-stations. ProRail is manager van de bouw onder NS-station CS. ProRail zorgt voor publieksvoorlichting en voor de (her)inrichting van de centrale hal van het station.
Sol Data en Grontmij
Sol Data levert monitoringdiensten bij geo- en civieltechnische werken. Grontmij is een multidisciplinair advies- en ingenieursbureau in de segmenten bouw, infrastructuur en milieu. Sol Data en Grontmij ontwikkelden en installeerden een monitoringssysteem voor beheersing van de risico’s door het registreren van alle bewegingen in de grond, funderingen en bebouwing.
Van Hattum en Blankevoort
Bouwbedrijf Van Hattum en Blankevoort is opgericht in 1831 en sindsdien uitgegroeid tot een bedrijf met 300 medewerkers. Het bedrijf, gevestigd in Woerden heeft de ambitie om het gebruik van de Nederlandse ruimte en infrastructuur veiliger en efficiënter te maken. Zo hebben zij een bijdrage geleverd aan projecten zoals de Afsluitdijk, de Zeelandbrug, de Deltawerken, de Beneluxtunnel, de Betuweroute en de Hoge Snelheidslijn.
Voor de Noord/Zuidlijn bouwen zij de eindschacht van de tunnelboormachine op het Scheldeplein en het Station Europaplein met aanliggende tunnels.
Vobi
Vobi is werkzaam in de civiele techniek en beheerst mede vanwege haar inmiddels 80 jarige bestaan alle facetten van het vakgebied. Vobi is gespecialiseerd in het bouwen op-, in-, onder- en met grond en water. Ook heeft Vobi inmiddels een ruime ervaring opgebouwd in het uitvoeren van projecten in combinatie verband. Vobi bouwt in combinatie met aannemers Dekker en v/d Horst de doorkruising van de Noord/Zuidlijn met de A10 Zuid.
MNO Vervat
MNO Vervat is werkzaam in de weg-, water,- rail- en utiliteitsbouw. Zij werken met zowel traditionele als innovatieve methoden. Voor de Noord/Zuidlijn leggen zij de tunnel langs het Noord-Hollands kanaal aan, in Amsterdam Noord.
Ballast Nedam Infra Noord West
Ballast Nedam biedt een breed pakket van bouwgerelateerde producten en diensten. Ballast Nedam ontwikkelt infrastructuur, bouwen woningen en andere gebouwen en levert diensten en producten die direct hiermee samenhangen. Ballast Nedam werkt aan station Johan van Hasseltweg en de Nieuwe Leeuwarderweg.
Koninklijke BAM Groep NV
Koninklijke BAM Groep nv is actief in de sectoren Bouw en vastgoed, Infra, Publiekprivate samenwerking, Installatietechniek en Consultancy en engineering. Bovendien heeft BAM een belang in een wereldwijd opererende baggeronderneming. De Koninklijke BAM Groep nv bouwt Noord/Zuidlijn station Buikslotermeerplein.
B.V. Aannemingsmaatschappij J. Seignette
B.V. Aannemingsmaatschappij J. Seignette heeft zich bekwaamd in tal van activiteiten, te weten rioleringen, leidingwerken, cultuurtechniek, milieu- en grondwerken en verhardingen. Seignette houdt zich bezig met de zogenaamde Tijdelijke Maatregelen bij de Noord/Zuidlijn, zoals het omleggen van kabels en leidingen.